Med dobbel dose grønn kompetanse og skaperevne, tydelige mål, gjennomføringsevne og et nedlagt gartneri har Birgitte og Arvid bygd sitt eget økologiske livsverk. . Foto: Rose BergslidMed dobbel dose grønn kompetanse og skaperevne, tydelige mål, gjennomføringsevne og et nedlagt gartneri har Birgitte og Arvid bygd sitt eget økologiske livsverk. . Foto: Rose Bergslid

De Haes gartneri har dyrket sin egen vei til eventyrlig suksess

De Haes gartneri er en pioner som heløkologisk gartneri, og driverne er fortsatt like begeistra og entusiastiske over det som vokser og gror i dag som da det hele starta i 2002. 

 

Sterk skaperkraft

Som 19 åring kom Arvid flyttende fra Nederland til Norge. På Fosen folkehøgskole møtte han Birgitte, som videre slo følge med ham til Sogn jord- og hagebruksskole. Siden den gang har paret fått fire barn og bygd opp sin egen arbeidsplass.

For Birgitte og Arvid var målet klart fra starten. De ville gjøre dette til sitt levebrød, og de skulle drive økologisk. Veien dit, fra et nedlagt konvensjonelt gartneri, har vært lang og hard. Da de kjøpte gartneriet, var hverken kunnskapen eller markedet til stede. Paret – som aldri har vært redd for å prøve ut nye ting – dro til Sveits for å søke kunnskap om økologisk dyrking i veksthus.

Arvid er sjøllært snekker og murer og har bygd det meste på gården. Hus, kurslokale, drivhus og flisfyringsanlegg (Les mer om flisfyringanlegget her). Birgitte trives også best med å jobbe praktisk. En tradisjonell kontorjobb frista ikke for noen av dem. 

- Vi ønska begge to å leve av dette fra første dag. Da var vi nødt til å gjøre det meste sjøl, være nøysomme, forteller paret.

Hus, drivhus, kurslokale og kjøkkenhage er prosjektert og sjølbygd av Arvid og Birgitte. Foto: Rose Bergslid
Hus, drivhus, kurslokale og kjøkkenhage er prosjektert og sjølbygd av Arvid og Birgitte. Foto: Rose Bergslid

Unngikk grossistfella 

Arvid forteller at i oppstarten sto de med «ryggen mot veggen» når det gjaldt grossistene.

-Vi ønska å utvikle vår egen merkevare. Ha en identitet på våre produkter. Det var ikke grossisten interessert i. Løsningen ble å skape vårt eget marked.

I oppstarten fikk de en avtale på en konvensjonell potteplanteproduksjon av eføy. Denne la de steg for steg om til økologisk, til tross for advarsler og skepsis fra omgivelsene om at det neppe ville fungere. I 2008 ble eføy-produksjonen sertifisert økologisk.

Etter hvert ble det mer matvekster hos De Haes gartneri. Produksjonen endra seg fra eføy til økologiske blomster og grønnsaksplanter til hageeiere, yrkesdyrkere, kommuner, andelslandbruk og butikker. De leverer nå årlig om lag 40 000 økologiske peoner til Mester Grønn. I tillegg prosjekterer og bygger de økologiske kjøkkenhager, og tilbyr kurs i økologisk kjøkkenhagedrift.

Også gartneribransjen og grøntproduksjonen i Norge er sterkt regulert og styrt av både markedskrefter og politikk. For små, økologiske aktører kan det være vanskelig å finne innpass og se muligheter. Arvids oppfordring er imidlertid at også de små, økologiske produsentene må tørre å se seg selv i et større perspektiv og ta sin rolle. Noe De Haes for eksempel har gjort gjennom å bli en viktig tilbyder av småplanter til økologisk grønnsaksdyrking. I dag er det denne produksjonen som utgjør størst andel av virksomhetens omsetning.

Kjøkkenhagen bruks både i kursvirksomhet og som matauk for familien. Foto: Rose Bergslid
Kjøkkenhagen bruks både i kursvirksomhet og som matauk for familien. Foto: Rose Bergslid

Eventyrlig vekst

Birgitte og Arvid har registrert en voksende interesse for lokal og økologisk matproduksjon siden de starta opp.

- Det er blitt trendy å dyrke mat. Bevisstheten rundt mat og matproduksjon har blitt mye større. Det er også svært gledelig å erfare at vi er blitt godtatt i det konvensjonelle miljøet. Nå utveksler vi erfaringer og drar veksler på hverandre. 

Med mange ulike produksjoner i gartneridrifta er det viktig at arbeidsmengden fordeler seg utover året. Vinteren er tid for planlegging. Når 250 ulike sorter skal såes fem ganger i løpet av sesongen stiller det krav til en god plan.

Når 250 ulike sorter skal såes fem ganger i løpet av sesongen stiller det store krav til god planlegging. Foto: Arvid de Haes
Når 250 ulike sorter skal såes fem ganger i løpet av sesongen stiller det store krav til god planlegging. Foto: Arvid de Haes

- Det er helt avgjørende at vi er leveringsdyktige. Folk må kunne stole på at de får plantene de bestiller. Yrkesdyrkere har frist til ut februar med å legge inn sine bestillinger, forteller Birgitte

I februar og mars holders det kurs, og folk kommer fra hele landet for å lære om økologisk grønnsaksproduksjon.

Kundene kommer igjen, og de blir stadig flere. I 2023 økte antallet kunder i gartneriutsalget med 50 prosent i forhold til året før.

- Det er veldig kjekt med fornøyde kunder. Vi lever ikke bare av penger. Positive tilbakemeldinger er vel så viktig, sier Birgitte.

I tillegg til økt inntjening bidrar prosjekt med bygging av kjøkkenhager til en variert hverdag. . Foto: Arvid de Haes
I tillegg til økt inntjening bidrar prosjekt med bygging av kjøkkenhager til en variert hverdag. . Foto: Arvid de Haes

Balansen mellom arbeid og fritid

Når hjem og arbeidsplass er på samme sted kan det være utfordrende å finne balansen mellom arbeid og fritid. Et viktig grep for Birgitte og Arvid har vært å justere drifta slik at de unngår helårsansatte. Nettopp derfor valgte de å slutte med produksjon av økologisk eføy. Det ført til at omsetninga gikk ned, men det økonomiske sluttresultatet gikk opp.

- Vi føler på en enorm frihet nå som vi ikke trenger å ha ansvaret for ansatte gjennom hele året, sier Birgitte

Det er travle tider i gartneriet fra februar til midt i juli, men når sesongen er over kan familien unne seg noen uker med ferie før høsten fylles opp med vedlikehold og bygging av kjøkkenhager. I den travleste sesongen leies det inn 5 – 6 personer. Det er i all hovedsak økologiske bønder fra nabolaget som står på lønningslista, og paret er svært fornøyd med sin kortreiste og kompetente arbeidskraft.

I den flotte vinterhagen Arvid bygde i bursdagsgave til Birgitte ligger det til rette for pause og gode samtaler. . Foto: Rose Bergslid
I den flotte vinterhagen Arvid bygde i bursdagsgave til Birgitte ligger det til rette for pause og gode samtaler. . Foto: Rose Bergslid

Veien videre

Når paret ser tilbake på 20 års drift anslår de at 70 prosent av alle bekymringer har handla om økonomi. 

- Det har til tider vært svært utfordrende. Hardt arbeid, tårer og stort lån i banken, forteller de før de med et stort smil legger til – men vi er gjeldfrie nå!

På lengre sikt ser paret for seg at gartneriet blir overtatt av andre. Og at de selv finner seg et nytt og noe mindre sted for skaperglede, kjøkkenhage, kursvirksomhet og hagevandringer.

På spørsmålet om hva de synes de har lyktes best med er begge skjønt enige:

- Vi kom dit vi ville – til kjerneverdien vår – å leve av å dyrke økologisk mat. Med ekteskapet i behold, legger Arvid muntert til. Med en hjertelig latter fra Birgitte i respons.

Gleden av å dyrke er stor og vises i produktene. Foto: Rose Bergslid
Gleden av å dyrke er stor og vises i produktene. Foto: Rose Bergslid

Feil eller mangler i artikkelen? Kontakt oss på agropub@norsok.no