Skolehagefestbord

Skolehagens festbord

Det er lærerikt å arrangere skolehagens festbord. Et arrangement der mange fag er involvert.

Det er høst, skolehagen bugner av all verdens fine grønnsaker, urter, bær og blomster og elevene ønsker å stelle i stand til skolehagens festbord. De finner fort ut at skal det bli en vellykket fest, må det planlegges. Det er mye som skal forberedes. Det skal lages bordpynt, bordkort og invitasjoner, underholdning skal øves inn, det bør velges en eller flere toastmastere og ikke minst så skal det lages mat. Det dukker også opp noen spørsmål:

Skal festen være for lærere og elever eller også for familie og venner? Hva skal stå på menyen? Skal festen arrangeres i skoletiden eller om kvelden? Ute i skolehagen eller inne? De diskuterer og kommer til enighet.

Elevene velger å dele klassen inn i grupper med ulikt ansvar. De bestemmer seg for grupper med ansvar for pynting, underholdning, mat og for tekniske ting. Det kan også være lurt å involvere flere lærere siden det er mye forskjellig som skal gjøres.

Pyntegruppen vil lage blomsterdekorasjoner og bordkort noe de vil gjøre i kunst og håndverkstimene.

Som underholdning tenker klassen å lage et billedshow med bilder fra skolehagen gjennom sesongen. Og hva med å lage en skolehagerap og selvlagde dikt med tema fra skolehagen? Et par av elevene vil også si noe om vekstene som er brukt i maten. Lærerne i norsk og musikk blir med på ideene.

Det viktigste er selvfølgelig maten. Matgruppen foreslår at menyen skal basere seg på produkter fra skolehagen som det ble mye av. Dette året ble det mye grønnkål, bondebønner og vintersquash så disse produktene blir hovedingredienser i rettene på festbordet. Elevene bestemmer seg for å lage en fargeglad sammensetning av bondebønneburgere med rødbetesalat, fylt squash, to typer suppe, en grønn og en gul. I tillegg blir det kaker pyntet med agurkurtblomster og kronblader fra ringblomster. Men hva med også å bake kakene med produkter fra hagen? Gulrot i kake er velkjent, det har de servert en gang tidligere. Denne gangen vil de prøve noe nytt og mer uvanlige - de går for jordskokk.

Den tekniske gruppen skal sørge for alt fra lydanlegg, projektor til bildeshowet til bøtter og skilt for kildesortering.

I planleggingen og gjennomføringen av arrangementet Skolehagens festbord, berøres flere av læreplanens kompetansemål i flere fag. Her er noen eksempler:

Mat og helse

Mat og forbruk

Undersøke ulike matvarer med tanke på smaksopplevinger

  • fortelle om en utvalgt råvare og hvordan denne inngår i matvaresystemet, fra produksjon til forbruk
  • utvikle, lage og presentere et matprodukt

Norsk

Flere av kompetansemålene handler om å presentere faglig stoff og passer derfor godt når elevene forteller om skolehagen og om de utvalgte vekstene.

Naturfag

Fenomener og stoffer

  • beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer

Matte

Mange kompetansemål i matte er aktuelle. Til festen skal det blant annet beregnes mengder av mat i forhold til antall gjester og oppskrifter skal dobles eller tredobles.

Kunst og håndverk

Visuell kommunikasjon

  • Visualisere og formidle egne inntrykk i ulike teknikker og materialer

Musikk

  • Komponere melodier og lydillustrasjoner til tekster og lage egne tekster til musikk

Artikkelen er tidligere publisert i KIMEN, Nr 2 2015, Naturfagsenteret 

 

 

Elevene velger å dele klassen inn i grupper med ulikt ansvar. De bestemmer seg for grupper med ansvar for pynting, underholdning, mat og for tekniske ting. Det kan også være lurt å involvere flere lærere siden det er mye forskjellig som skal gjøres. Foto: Anita Land
Elevene velger å dele klassen inn i grupper med ulikt ansvar. De bestemmer seg for grupper med ansvar for pynting, underholdning, mat og for tekniske ting. Det kan også være lurt å involvere flere lærere siden det er mye forskjellig som skal gjøres. Foto: Anita Land

Feil eller mangler i artikkelen? Kontakt oss på agropub@norsok.no