Kalvene trives i halmen. Foto: Anita LandKalvene trives i halmen. Foto: Anita Land

Kalvekjøtt fra jord til bord i Nederland

Eco Fields er navnet på den eneste økologiske kalvekjøttprodusenten i Nederland. Gardene under Eco Fields ligger på historisk grunn i Wekerom og Barneveld, midt i landet.

Gardbruker Marco Boon og selger Remco Lieman er stolte av kalvekjøttet de produserer ved Eco Fields. Foto: Anita Land
Gardbruker Marco Boon og selger Remco Lieman er stolte av kalvekjøttet de produserer ved Eco Fields. Foto: Anita Land

-Vi er opptatt av kultur, natur og bærekraft, sier Marco Boon, gardbruker på en av gardene i Eco Fields. Han har nettopp overtatt drifta på garden etter faren.

Eco Fields er ei familiebedrift med 12 fast ansatte. De produserer økologisk kalvekjøtt og vin, driver servering og tar imot turister. Garden i Wekerom ligger tett opp til et naturreservat.

Kalvekjøtt

Eco Fields kjøper oksekalver fra når de er to uker gamle, fra ulike økologiske melkeprodusenter. Bedrifta kjøper faktisk 20 % av alle økologiske kalver i Nederland. Når kalvene kommer til Eco Fields blir de sendt til anlegget i Barneveld. Der har de plass til 400 kalver. I tillegg har de avtale med en annen gardbruker som har 400 kalver på kontrakt for dem.

Når kalvene er 20 uker kommer de til anlegget i Wekerom. Der har de plass til 900 kalver. Før kalvene er ett år blir de slakta. Om de er eldre enn 11 månder ved slakting kan ikke kjøttet selges som kalvekjøtt. I Norge er grensa rundt det samme. I Norge blir kjøttet solgt som kalvekjøtt om dyret er under 300 dager. I EU ellers er grensa for  å bli definert som kalvekjøtt er 8 måneder. Eco Fields velger å vente til dyra er mellom 10 og 11 måneder. Da blir det kalt "rosa kalvekjøtt". Det er en spesiell Nederlandsk ordning i EU.

Vinproduksjonen ved Eco Fields har utvikla seg fra hobby til næring. Foto: Anita Land
Vinproduksjonen ved Eco Fields har utvikla seg fra hobby til næring. Foto: Anita Land

Ekstra god dyrevelferd

Kjøttet Eco Fields leverer er godkjent økologisk i henhold til EU-forordningen, og har også merket «Beter Leven» med tre stjerner. Merket «Beter Leven» («lev bedre») er det Dyrebeskyttelsen i Nederland som administrerer. Dyrebeskyttelsen kommer på inspeksjon flere ganger i året. For å få dette merket skal kalvene ha større plass enn det er krav til ellers, det vil i praksis si minst fire kvadratmeter per kalv. De skal gå på strø inne og skal være ute på beite fra de er 14 uker gamle. Det er også restriksjoner på hvor lang transport de skal utsettes for. De som er godkjent i henhold til EU-forordningen for økologisk drift har automatisk tre stjerner i merket «Beter Leven».

Slakt og nedskjæring

-Vi har et mål om å slakte 60 dyr i uka, som vi vil selge selv. Det har gått bra med dyreholdet, grasproduksjonen, beite med mer, men vi har hatt en stor utfordring med salg av kjøttet, forteller Marco Boon.

Eco Fields sender dyra til et slakteri like ved og får slaktet levert tilbake til nedskjæring. De har åtte mann i arbeid med nedskjæring og pakking. En person driver bare med salg.

-Dessuten er vi godt i gang med produktutvikling, forteller Marco, og serverer oss ei typisk nederlandsk pølse.

Ved å foredle kjøttet selv får de mer igjen av fortjeneseten og har kontroll på produktet fra "jord til bord"

Største del av kjøttet Eco Fields selger er lokalt i Nederland, men de leverer også til kunder i Belgia og Tyskland.

Kjøttet  er godt merket med dyrebeskyttelsen sitt merke "Beter Leven", Eu- merket og garden sitt eget merke. . Foto: Anita Land
Kjøttet er godt merket med dyrebeskyttelsen sitt merke "Beter Leven", Eu- merket og garden sitt eget merke. . Foto: Anita Land

Mye besøk

-Vi mener vi har et helt spesielt kjøtt, sier Boon, og viser fram serveringsstedet på garden.

Eco Fields tar imot grupper to-tre ganger i uka. Det er stort sett grupper som driver restauranter og butikker som vil se og oppleve hvor kjøttet kommer fra.

-I en verden med lang avstand mellom produsent og forbruker, vil vi gjerne at de som serverer og selger kjøttet vårt vet mest mulig om det. Mange som kommer er overraska over hvor godt kjøttet er, forteller Boon. I tillegg til kjøtt, serverer de også egen vin fra Eco Fields. Vinproduksjonen starta egentlig som en hobby. Faren til Marco, Bart Boon, planta fem mål med vinranker til eget bruk.

-Vinen ble så populær at nå produserer vi for salg, forteller Marco.

Alle besøkene på garden gjør at de får mange ambassadører for produkta de produserer. Eco Fields er ei familiebedrift som ikke vil inn i de store matvarekjedene. Selv om bedrifta ut fra norske forhold er stor, definerer de seg som små. De har tenkt å utvikle dagens driftsopplegg. Det mener Marco Boon de kan gjøre med å selge mer direkte fra garden. Han er stolt av kjøttet de produserer.

Les mer:

 

Feil eller mangler i artikkelen? Kontakt oss på agropub@norsok.no